The Influence of Narcissistic Behavior and Self-Esteem on Accountants' Self-Control in Interacting on Social Media with Accountant Professional Ethics as an Intervening Variable

Authors

  • Ratih Fauziah Universitas Muhammadiyah Riau
  • Syed Azlan Aljaffree Syed Khadzil Universiti Malaysia Kelantan

DOI:

https://doi.org/10.54951/ijtar.v4i2.582

Keywords:

Narcissistic Behavior, Self-Esteem, Self-Control, Social Media

Abstract

This research aims to determine the influence of narcissistic behavior and self-esteem on accounting professional ethics and to determine the influence of narcissistic behavior and self-esteem on accounting self-control in interacting on social media. The sample in this study was determined based on the Roscoe formula with 100 respondents. The analytical tool used is Smart Partial Least Square (SmartPLS) 4.0, with the Structural Equation Modeling (SEM) analysis method. The research results show (1) Narcissistic behavior influences Accountant Professional Ethics, (2) Self - Esteem influences the Professional Ethics of Accountants, (3) Narcissistic behavior has no effect on accountants self-control, (4) Self - Esteem and Accountant Professional Ethics influence the Accountant's Self-Control, (5) Narcissistic behavior does not affect accountants' self-control through accountants' professional ethics in interacting on social media, 6) Self - Esteem influences Accountants' Self Control through Accountants' Professional Ethics in interacting on social media.

References

Armiati, N. (2018). Pengaruh Asimetri Informasi, Tekanan Ketaatan, Dan Kode Etik Terhadap Budgetary Slack Dengan Self Esteem Sebagai Variabel Pemoderasi. (Studi Eksperimen Pada Konteks Penganggaran Partisipasi Oleh Mahasiswa Akuntansi Universitas Muhammadiyah Ponorogo) (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Ponorogo).

Azmi, Z., & Murialti, N. (2018). Pengaruh Corporate Governance Terhadap Pelaporan Online Informasi Strategik Pada Perusahaan Yang Terindeks LQ45. Jurnal akuntansi dan ekonomika, 8(2), 143-152.

Dewi, C. G. & Ibrahim, Y. (2019). Hubungan Self-Esteem (Harga Diri) dengan Perilaku Narsisme Pengguna Media Sosial Instagram pada Siswa SMA. Jurnal Neo Konseling, 1(2).

Dimala, C. P., & Rohayati, N. (2021). Hubungan Self-Esteem dengan Optimisme Masa Depan Pada Siswa SMK ITENAS Kelas XII. Empowerment Jurnal Mahasiswa Psikologi Universitas Buana Perjuangan Kerawang, 1(2), 70–78.

Engkus, E., & Hikmat, H., & Saminnurahmat, K. (2017). Perilaku Narsis pada Media Sosial di Kalangan Remaja dan Upaya Penanggulangannya. Jurnal Penelitian Komunikasi, 20(2), 121–134.

Haikal, M. (2018). Hubungan Antara Harga Diri Dengan Kecenderungan Perilaku Narsisme Pada Mhahasiswa Pengguna Instagram Di Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh. (Skripsi Di Terbitkan). Aceh?: Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Darussalam Banda Aceh.

Hamzani, F. (2021). Anteseden dan Konsekuensi Pengendalian Diri Mahasiswa Akuntansi dalam Menggunakan Jejaring Sosial Facebook (Studi Kasus pada Mahasiswa Strata I Akuntansi dan PPA Undip). (Doctoral Dissertation, Fakultas Ekonomika Dan Bisnis).

Harahap, N. M. (2021). Pencegahan Kecenderungan Narsistik Melalui Kontrol Diri. AL-IRSYAD: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(2), 311–324.

Haris, F., & Suryani, A. I. (2021). Pengaruh Self - Esteem terhadap Adaptabilitas Karir yang Dimediasi oleh Perceived Social Support pada Karyawan di salah satu Perbankan Syariah Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Manajemen, 6Haris, F.(2), 277–294.

Khaenifasari, F. (2021). Pengaruh Sifat Narsisme Mahasiswa Akuntansi Terhadap Praktik Profesional Akuntan Yang Tidak Etis Dengan Psikopatik Sebagai Variabel Intervening. Doctoral Dissertation, Universitas Katholik Soegijapranata Semarang).

Kristianto, T. M. J. (2020). Pengaruh Sifat Kepribadian Narsistik dan Ketidakjujuran Akademik terhadap Persepsi Ketidakjujuran Profesional Mahasiswa Akuntansi. (Doctoral Dissertation, Unika Soegijapranata Semarang).

Manik, T. Y. B., Azmi, Z., & Ramashar, W. (2022). Determinan Persepsi Mahasiswa Akuntansi Memilih Profesi Akuntan. Accountia Journal (Accounting Trusted, Inspiring, Authentic Journal), 6(01), 9-23.

Melati, I. S., Azmi, Z., & Azhari, I. P. (2021). Pengaruh Pengetahuan, Kewajiban Moral, Program Pemutihan, dan Razia Terhadap Kepatuhan Wajib Pajak Kendaraan Bermotor Kota Pekanbaru. ECOUNTBIS: Economics, Accounting and Business Journal, 1(1), 365-379.

Nurbaeti, N. (2019). Pengaruh Perilaku Narsis dan Self Esteem terhadap Pengendalian Diri Akuntan dalam Berinteraksi di media sosial dengan Etika Profesi sebagai Variabel Intervening. JABI (Jurnal Akuntansi Berkelanjutan Indonesia), 2(2), 189–213.

Nurdiana, R. Y. W. (2018). Hubungan Narsisme dan Perilaku Selfie (Self-Potrait Sharing) Pada Mahasiswa. Doctoral Dissertation, University of Muhammadiyah Malang), 1–61.

Setiyani, Anis, and H. S. (2020). Pengaruh Perilaku Narsis dan Self Esteem terhadap Pengendalian Diri Seorang Akuntan dalam Berinteraksi di Media Sosial dengan Etika Profesi Akuntan sebagai Variabel Intervening. In Doctoral dissertation, Universitas Islam Majapahit (Vol. 1). Doctoral dissertation, Universitas Katholik Soegijapranata Semarang.

Sholihin, Mahfud., & Mapuasari, S. A. (2019). Narsisme (dalam) Akuntansi Telaah Literatur dan Arah Penelitian (Issue April). researchgate.

Thiro, F. T., Sinolungan, J. S. V, & Pali, C. (2021). Hubungan Harga Diri dan Narsisme pada Siswa dan Mahasiswa Pengguna Media Sosial di Indonesia. Jurnal Biomedik?: JBM, 13(3), 303–308.

Tsani, K. (2022). HUBUNGAN ANTARA KONTROL DIRI DENGAN PERILAKU NARSISTIK SISWA. 2–9.

Wibowo, Y., & Silaen, S. M. J. (2018). Hubungan Self - Esteem dan Penggunaan Media Sosial Instagram dengan Perilaku Narsisme di Kalangan Siswa Kelas VIII SMPK Penabur Bintaro Jaya. IKRA-ITH HUMANIORA: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 2(2), 109–115.

Wijaya, R. S., & Indrayeni, I. (2021). Pengaruh Narsisme dan Empati dalam Pengambilan Keputusan Etis Pada Mahasiswa Akuntansi Riani. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Dharma Andalas, 23(1), 150–161.

Wijayanti, A. F. N., & Amir, M. (2020). Hubungan Antara Kontrol Diri Dengan Kecenderungan Narsistik Pada Mahasiswa Pengguna Instagram. (Doctoral Dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Downloads

Published

2023-11-30

How to Cite

Fauziah, R., & Khadzil, S. A. A. S. (2023). The Influence of Narcissistic Behavior and Self-Esteem on Accountants’ Self-Control in Interacting on Social Media with Accountant Professional Ethics as an Intervening Variable. INTERNATIONAL JOURNAL OF TRENDS IN ACCOUNTING RESEARCH, 4(2), 128 - 137. https://doi.org/10.54951/ijtar.v4i2.582