Dampak Penggunaan Instagram Terhadap Bisnis dan Sebaran Informasi
DOI:
https://doi.org/10.54951/sintama.v4i2.642Keywords:
Instagram, Information, Business, Social MediaAbstract
This study aims to analyze the impact of Instagram usage on business and information dissemination. Using a qualitative approach through a case study method, this study involved semi-structured interviews with 40 participants consisting of active Instagram users, business actors. The results of the study indicate that Instagram acts as an effective marketing tool, allowing businesses to increase brand visibility and reach a wider audience. Features such as Instagram Stories, IGTV, and Instagram Shopping have proven to be useful in attracting customer attention and facilitating transactions. In the context of information dissemination, Instagram allows for the rapid and wide distribution of news and educational content. User experiences vary, including social and creative benefits, but also raise concerns about potential addiction and privacy issues. This study provides valuable insights into the role of Instagram in business and information dissemination, and highlights the importance of wise use to maximize benefits and minimize risks.
References
Adelia, V., Helmilia, N., Azzahra, N., & Azmi, Z. (2023). Analisis Perilaku Konsumtif Penggunaan Aplikasi Shopee dalam Metode Pembayaran Shopeepay dan COD pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Riau. EKALAYA: Jurnal Ekonomi Akuntansi, 1(4), 38-49.
Amanah, S. (2017). Peranan strategi promosi pemasaran. Jurnal LENTERA, 1, 55–66.
Anggraini, D., Ariesta, A. W., & Wuryanta, A. G. E. W. (2022). Pengaruh Penggunaan Instagram Terhadap Partisipasi Politik Pemilih Pemula Pemilihan Umum Presiden Ri 2019. Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 11(1), 1–12. https://doi.org/10.14710/interaksi.11.1.1-12
Arbi, F., & Indra Dewi, S. (2017). Pengaruh Media Sosial Instagram Terhadap Minat Fotografi Pada Komunitas Fotografi Kamera Indonesia Malang. JISIP: Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 6(2), 69–74. www.publikasi.unitri.ac.id
Ayu Azzahra, A., Azzam Izzuddin, Rana Hanifah, J., Abdirakha Ilham, M., Br Tarigan, Y. T., & Eni Nurhayati. (2024). Kajian Bahasa dalam Konteks Influencer Marketing: Pengaruh Pemakaian Bahasa dalam Pemasaran Akun Selebgram @Fadiljaidi. Economic Reviews Journal, 3(1), 50–61. https://doi.org/10.56709/mrj.v3i1.119
Bs, S., Arizal N, & Ririn Handayani. (2023). Analisis Pengaruh Content Marketing, Influencer, dan Media Sosial Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Terapan, 5(2), 78–83. https://doi.org/10.31849/jmbt.v5i2.14231
Daisy Ade Riany Diem, & Widiya Yulianti. (2020). PEMANFAATAN INSTAGRAM SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI PEMASARAN DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN (Studi Kasus pada Akun Instagram @Kaosdisablon di CV. Purwa Satya). Jurnal Teknologika, 10(2), 15–20. https://doi.org/10.51132/teknologika.v10i2.77
Ferlitasari, R., Suhandi, & Rosana, E. (2020). Pengaruh media sosial istagram terhadap prilaku keagaamaan remaja. Sosio Religia:Jurnal Sosiologi Islam, 01(02), 2–3.
Guntoro, H., Rikardo, D., Amirullah, Fahrisani, A., & Suarsana, I. P. (2022). Analisa Hubungan Kebersihan Cargo Bilges dengan Cargo Hold dalam Mendukung Kelancaran Proses Bongkar Muat. E-Journal Marine Inside, 1(2), 1–32. https://doi.org/10.56943/ejmi.v1i2.9
Innova, E. I. (2016). Motif dan Kepuasan Pengguna Instagram di Komunitas Instameet Indonesia. Jurnal E-Komunikasi, 4(1), 1–11.
Maksudi, A. M., Zabidi, I., Maksudi, M. Y., Hendra, H., HR, I., & Suryono, D. W. (2022). Pengaruh Penggunaan Instagram Terhadap Omzet Penjualan Produk Pakaian pada UMKM Inoy Daily Wear di Tasikmalaya. Jurnal STEI Ekonomi, 30(02), 94–101. https://doi.org/10.36406/jemi.v30i02.444
Nasution, D. A. (2022). Motif Dan Kepuasan Penggunaan Media Sosial Instagram Terhadap Mahasiswa Fakultas Hukum Universitas Medan Area Skripsi Oleh?: Dian Azhary Nasution Fakultas Ilmu Sosial Dan Politik. Komunikasi.
Putri, A. K., Srinandini, S., Ginting, M. R., & Azmi, Z. (2024). Analisa Sistem Informasi Akuntansi Dan Pengaruh Sosial Media Sebagai Media Promosi Penjualan Rotte Bakery Pekanbaru. Akuntansi, 3(1), 91-100.
Putri, A., Akshan, F. M., Fathir, M. R., Putri, R. T., Damayanti, U., Salsabiila, Z., & Siddiq, R. (2024). Peran Pojoksatu.id dalam Menyebarkan Informasi (Studi Kasus: Media Sosial Tiktok, Instagram dan Facebook). KOLONI: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 3(1), 57–64.
Rasyid, A. A., & Batam. (2020). Pemanfaatan Instagram Oleh Generasi Milenial Sebagai Media. Jurnal Ekonomi, Sosial & …, 01(July), 1–8. https://jurnalintelektiva.com/index.php/jurnal/article/view/185%0Ahttps://jurnalintelektiva.com/index.php/jurnal/article/download/185/127
Robinson, J. (1991). Practising nursing practice. Nursing Standard (Royal College of Nursing (Great Britain)?: 1987), 6(4), 52–53. https://doi.org/10.7748/ns.6.4.52.s68
Rohmiyati, Y. (2018). Analisis Penyebaran Informasi Pada Sosial Media. Anuva, 2(1), 29. https://doi.org/10.14710/anuva.2.1.29-42
Sanjaya, V. M., & Yoetadi, G. (2019). Tingkat Kepuasan Infromasi Kuliner Terhadap Penggunaan Instagram @anakjajan. Prologia, 3(1), 283. https://doi.org/10.24912/pr.v3i1.6252
Sariatin, S., & Ekawati, C. (2023). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kepuasan Pelanggan. Jurnal Informatika Ekonomi Bisnis, 1258–1261. https://doi.org/10.37034/infeb.v5i4.772
Soelaiman, L., & Utami, A. R. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Adopsi Media Sosial Instagram Dan Dampaknya Terhadap Kinerja Umkm. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi Dan Bisnis, 5(1), 124. https://doi.org/10.24912/jmieb.v5i1.11104
Syahreza, M. F., & Tanjung, I. S. (2018). Motif Dan Pola Penggunaan Media Sosial Instagram Di Kalangan Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi Unimed. Jurnal Interaksi, 2(1), 61–84.
Ulya, I. K., & Purworini, D. (2022). Pengaruh Penggunaan Instagram Terhadap Kepuasan Mengakses Informasi Pada Akun@ lambeturah_official Selama Pandemi Covid-19. http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/103686%0Ahttp://eprints.ums.ac.id/103686/3/L100180176_Isna Kurnia Ulya_NASKAH FIX2.pdf
Utami, N. F., & Yuliati, N. (2022). Pemanfaatan Media Sosial Instagram sebagai Media Informasi. Bandung Conference Series: Public Relations, 2(2). https://doi.org/10.29313/bcspr.v2i2.3334
Wahyuni, S. (2023). Analisis Media Sosial dalam Menjangkaui Pemasaran Global Pada Bisnis Internasional. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal …, 8(4), 1012–1020. https://journal.um-surabaya.ac.id/Mas/article/view/21212%0Ahttps://journal.um-surabaya.ac.id/Mas/article/download/21212/7183
Yanti, S., Hudi, I., Asmawati, T., Putri, A., & Pira, W. (2024). ANALISIS PERAN DAN PENGARUH MEDIA SOSIAL TERHADAP PEMILU 2024. 2.
Yuniar, M. D. (2020). Aplikasi Instagram Sebagai Sarana Promosi Bisnis Online?: Sebuah Studi pada Akun Warung Mamak. Intelektiva: Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 2(3), 1–9. https://www.jurnalintelektiva.com/index.php/jurnal/article/view/298
Zharfaningrum, D., Hidayatullah, S., Khouroh, U., Windhyastiti, I., & Waris, A. (2020). Jurnal Studi Manajemen dan Bisnis Determinan Keputusan Pembelian Online di Instagram. Jsmb, 7(2), 169–178. http://journal.trunojoyo.ac.id/jsmb
???????? ?. (2016). ????????????? ????? ? ?? ???? ? ?????????No Title. ??????-??????????? ?????????? ?????????? ? ?????????, 7(2), 139–141.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 M Ficky Irsandi, Muhammad Zahran Sulthon
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.